Особливості психічної і пізнавальної діяльності школярів раннього
підліткового віку.
Підлітковий
вік характеризується значним розвитком психіки, пізнавальних процесів. Навчання
залишається основним видом діяльності, проте зазнає значних змін в організації,
змісті. Воно характеризується довільністю, зростанням активності й
самостійності, зміною пізнавальних і соціальних мотивів навчання.
Удосконалюється сприйняття, стаючи більш плановим, різнобічним, але не досягає
ще повного розвитку. На нього впливає не лише характер об´єкта, що
сприймається, але й емоційний стан підлітка.
Зазнає
якісних змін мотивація навчання. Поглиблюючись і диференціюючись, пізнавальні
інтереси підлітків стають виразнішими, стійкішими і змістовнішими. Навчальний
процес ставить підвищені вимоги до уваги підлітків, здатності зосереджуватись
на змісті навчальної діяльності й відволікатись від сторонніх показників.
Навчання вимагає як мимовільної, так і довільної уваги, сприяє зростанню обсягу
уваги, вдосконаленню уміння розподіляти і переключати її. Для підлітків
характерним є прагнення виховувати в собі здатність бути уважними, елементи
самоконтролю й саморегуляції.
Підлітки
прагнуть до логічного осмислення матеріалу, застосовуючи при цьому порівняння,
зіставлення, узагальнення, класифікацію тощо. Підвищується рівень
абстрагування, формуються системи прямих і зворотних логічних операцій,
міркувань та умовиводів, що стають більш свідомими, обґрунтованими.
Пам´ять
набуває більшої логічності, довільності й керованості. Підлітки використовують
різноманітні засоби запам´ятовування: логічну обробку матеріалу, виділення
опорних пунктів, складання плану, конспектування.
Розширюються і поглиблюються пізнавальні інтереси учнів,
більш вибірковим стає інтерес до навчальних предметів. Основним
у мовному розвитку підлітків є вдосконалення уміння користуватись мовою як
засобом спілкування. У здатності користуватися словом, зовнішнім мовленням
підлітки вбачають свою інтелектуальну силу, ознаку свого авторитету в
колективі. У зв´язку з цим посилюється інтерес до оволодівання засобами
виразної мови, до алегорій, крилатих слів і метафор. Підлітки розуміють гумор,
мовні засоби його вираження. Користуючись внутрішнім мовленням, вони шукають
адекватні способи передачі своїх думок. У цьому віці зростає значення праці в
житті, розширюється участь дітей у продуктивній трудовій діяльності в школі і
поза нею. Це відповідає їх фізичним можливостям і потребам. Підлітки здатні до
тривалої систематичної праці, усвідомлюють її суспільне значення, прагнуть до
її результативності. їх приваблює праця, в якій можуть виявляти певну
ініціативу і творчість. Ігрова діяльність зберігає своє значення, але набуває
якісно іншого характеру за змістом і способами здійснення. Виділяють такі її
види: творчі ігри (драматизація, ігри-походи, імпровізація і фантазування при
відтворенні історичних подій, сучасних ситуацій); спортивні ігри (футбол,
хокей, волейбол та ін.); інтелектуальні (шахи, шашки, розв´язування різних
мисленнєвих завдань); комп´ютерні, військові ігри тощо. Особливо захоплюють
підлітків колективні ігри. Успіхи і помилки їх стають предметом жвавих
обговорень, критичних зауважень. В іграх підлітки проявляють підвищену
емоційність, збуджуваність. Формування особистості. Підлітковий вік — період
переходу від дитинства до дорослості, інтенсивного становлення почуттів і волі,
спрямованості, готовності жити і діяти так, як живуть і діють дорослі. Підліток
усвідомлює себе дорослою особою. Зростає його активність, відбувається ціннісна
переорієнтація під впливом прагнення бути дорослим. Проте він поводиться ще як
дитина. Психічному його розвитку властиво багато суперечностей. Підліток є ще
дитиною, і вже — не дитина, має деякі риси дорослого, але — ще не дорослий,
намагається обмірковувати свої прагнення, дії, як це роблять дорослі, але
своєрідно, по-дитячому. Саме ця суперечність у психічному розвитку потребує у
спілкуванні з ним значного такту, обережності, делікатності, які є суттєвими у
процесі нормального становлення його особистості. Прагнення до самостійності
особливо характерне для підлітків. У ньому виявляється почуття власної
дорослості та потреба в її визнанні дорослими. Самооцінка набуває не меншого
значення, ніж оцінювання його дорослими. Прагнення розібратися в собі та своїх
особливостях, бажання порівняти себе з іншими та оцінити їх якості породжують
підвищену чутливість до оцінювання особистісних якостей, поведінки, ставлення
до себе загалом. Це основна причина вразливості підлітка, його невмотивованих,
безпідставних, з погляду дорослих, бурхливих реакцій на зауваження. Моральні
почуття, які ще перебувають на стадії формування, засвоєні норми поведінки
визначають зміст і спрямування його дій. Проте в поведінці не завжди
поєднуються слова, почуття та дії. Деякі з них не усвідомлюють зв´язку між
відомими їм загальними нормами і власною поведінкою в конкретній ситуації. Цей
віковий період відрізняється бурхливим перебігом емоцій, раптовими змінами
емоційних станів, переживань, настроїв, переходами від піднесення до
нестриманості, галасливості, від надмірної рухливості до спокою, байдужості. У
динаміці емоцій виявляються стосунки підлітка з близькими людьми, колективом,
успіхи в діяльності. До раптових змін настрою можуть спричинити погана оцінка,
розчарування в другові, неуважність дорослих до інтересів і почуттів,
нетактовний спосіб втручання в його емоційне життя. Моральні якості пов´язані з
вольовими. У цей період зникає навіюваність, зміцнюється сила волі підлітка,
його самовладання, зростає здатність до подолання труднощів, вияву рішучості й
наполегливості. Але підліток не завжди правильно розуміє, в чому саме полягає
сила волі. Часом упертість, за допомогою якої він нерозумно домагається
здійснення своїх недоцільних бажань, вважається ним позитивною вольовою якістю.
За силу волі іноді приймається негативізм, що виявляється в небажанні
підкорятися розумним вимогам дорослих і правилам поведінки. Вольовими вчинками
підлітки часом вважають і безглузді витівки, які вимагають значних зусиль (не
спати дві доби, проколоти шкіру голкою). Це свідчить про хибне їх уявлення
справжньої сили волі. Колектив має важливе значення у формуванні особистості
підлітка. Однією з найхарактерніших його рис є прагнення до самоствердження.
Бажання зайняти своє місце в колективі, бути лідером, помітним або малопомітним
виконавцем, активним або пасивним, діяти заради колективу або заради себе є
виявом внутрішніх, недостатньо усвідомлених позицій дитини. Але в процесі їх
прояву, оцінювання колективом підліток під впливом колективної думки починає
усвідомлювати свої устремління, домагання, вчинки і місце в колективі, стає
суб´єктом виховання.
Немає коментарів:
Дописати коментар